lördag 23 juli 2011

13/7 - onsdag
3.05 Uppstigning!
3.30 Avfärd
5.30 Ankomst till Landvetter.
6.30 Planet lyfter!
11.30 (lokal tid) Vi landar i Kevala inte långt från den bulgariska gränsen. Temperatur: 29 grader och lätt dis. Vi åker med buss till Kevala hamn där vi tar en färja över till Thassos. När vi kom fram fortsatte vi med buss till vårt hotell Emy, som ligger i öns huvudstad Laminas. Första intrycket av hotellet är att det verkar vara halvdåligt organiserat. Vi, tillsammans med ett annat svenskt par, får välja vilka av de två lediga rummen vi ville ha. Mikaela valde det på andra våning och det gjorde hon rätt i! På balkongen är det en fin utsikt över den lilla gatan utanför. Det första vi gjorde när vi kom fram var att ta en timmes tupplur. Efter uppvaknandet åt vi vårt första pizzabulle-mellanmål. Det var efterlängtat med mat i magen! Sedan gick vi ut för att rekognocera i området kring vårt hotell. Vi gick i riktning bort från bergen eftersom Sam bestämt hävdade att "stranden absolut inte kan ligga mot bergen". Vi gick in i en affär där Sam inköpte ett par nya solglasögon eftersom han glömde sina i bilen på parkeringen i Göteborg. Vi frågade efter vägen till närmsta strand och butiksägaren hänvisade oss åt det rakt motsatta hållet. Tji fick Sam. Vi gick tillbaka till hamnen där vi tog vårt första dopp i stranden bredvid. Botten var stenig och innehöll rikligt med svarta sjöborrar (eller liknande). Vi fick noga se oss för var vi satte fötterna, men det var inte lätt att hålla balansen bland vågor och stenar. Både Sam och Micki gjorde sina feltsteg och gav sina fötter en rejäl omgång akupunktur - medelhavsstil. Temperatur i vattnet: mycket behaglig! Efter det första badet åt vi på en närliggande restaurang vid namn Moses. De hade en ljuvligt lummig utomhusservering med utsikt över havet. Micki beställde kyckling souvlaki och Sam torsk med vitlök.(Sam utrotar fisken ytterligare!) Mikaela betyg mat: 3. Sam betyg mat: 4. Mikaela betyg helhet: 3 (tog lång tid att få maten). Sam betyg helhet: 4. Efter maten drog vi oss hem till hotellet för att ta en välbehövlig dusch och pusta ut lite. Revanschsugna letade vi sedan efter en bättre strand och fann en i form av Tarsanas. Det var en underbar strand med vit fin sand utan en sten eller sjöborre i sikte. Och både solstol och parasoll var gratis! Segern var vår! Efter att ha avnjutit ett dopp här begav vi oss till en närliggande restaurang vid namn Posidonas snack bar. där Mikaela tog en nötsouvlaki i pitabröd. En klar positiv överraskning. Sam tog en hamburgare. Mikaela betyg helhet: 4. Sam betyg helhet: 3. Vi märker att de grekiska kyparna inte verkar vilja ta betalt. Efter att ha bett om notan kom inte kyparen och hämtade pengarna utan han fick jagas upp efter ett betydligt antal minuter. På vägen hem mot hotellet stannade vi till för att testa en glass som såg frestande god ut. Påminde om en Magnum med hasselnötter. Den var dödligt god! Mikaela utbrister: "Det är tur att den här glassen inte finns i Sverige för då skulle jag dö, alltså." Tillbaka på hotellet spelade vi en omgång Tut (Mikaela vann) och tog avsvalkande duschar. God natt efter en klibbig och varm förstadag!