onsdag 7 september 2011

Min favorithögtid.

Den är svår!

Rent spontant känner jag att det är Eid el fitr. Muslimska "julafton."
Nere i Egypten är den helt otrolig. Hela Ramadan är fantastisk där nere, då folk står utmed gatorna och erbjuder folk mat. De bjuder både rika och fattiga. De står med utsträckta händer fulla av dadlar. 
"Kom och ät med oss!" ropar de. Helt otroligt.
På Eid träffas man hela familjen och äter gott. Barnen får ofta nya kläder, och lite godis.
Jag älskar denna högtid. Den är så fin och god.

Sen känner jag att den svenska julafton ligger högt på listan. Inte pga maten, julklapparna, julgranen eller något sådant, utan enbart för att vi får träffa släkten. Gemenskapen. Äta tillsammans, kramas, skoja och bara njuta av varandras närhet. Det tycker jag är en högtid att älska.

Inga kommentarer: