söndag 4 september 2011

Påtvingad sommarnjutning

Ja, men då kom äntligen ytterligare en sommardag. 22-23 grader i skuggan och svettigt. Fukt på 378 % och en lätt bris.

I skrivande stund sitter jag på en hård (men skön) trästol ute i trädgården. I skuggan såklart. För varmt i solen, typ. Minns inte. Orkar inte gå och känna efter. Hur som helst så ser jag ännu mindre på skärmen om jag sätter mig i solen. Ser knappt någonting nu heller. Min grönmönstrade klänning syns däremot likt månen en stjärnklar afton. Jag ville egentligen gå in, men herrn här fick igång mitt svenska sinne och gav mig skuldkänslor för att jag inte ville njuta av den förmodligen sista sommardagen för i år.

Jaha!! Nu vill Sam gå in???
När jag äntligen gett med mig! Först ger han MIG skuldkänslor, och sedan vill han själv gå in?
Han ska veta hut, den karln!

Så ja.. Nu satte han sig på en likadan trästol som jag. Bra det. Tur för honom. Annars får han sova med hundarna som jag inte har, inatt. Himla tur att jag inga hundar har.. Tänk vad man jämt tvingas gå ut och röra på fläsket då. I tid och otid. I väder och vind. Tackar vet jag mig själv. Jag är väldigt enkel att ha att göra med. Går ut då och då. Kan ställa upp ibland, som nu. Trots kliande ben.
Jag lade mig nämligen på gräset, och efter en kort stund fick jag hemska "utslag" som efter brännässlor..


"Men det var väl ett jäkla gnäll!" utbrister Sam här nu till mig.. Ja!!! Inte konstigt när jag knappt ser skärmen, när benen kliar, och texten hoppar. Ja, när jag skriver får ibland datorn för sig att jag ska skriva mitt i en annan text! Helt sjukt irriterande. Usch.. Bättre förr. Borde återgå till skrivmaskin.

AAAAAAAj. Herregud, nu kom nåt och bet mig i benet. Fasen. Gud vad jag njuter av den sista sommardagen. Måtte det bli den sista för i år, annars har jag njutit i onödan.
(Fast så får jag ju inte säga??? Vi är ju svenskar för fasen! Vi ska njuta för ett helt år av en enda årstid!)

Nå väl. Idag har jag inte bara suttit i min trädgård och fått utslag, utan jag drog med mig herrn till Hjo!
En marknad där idag, och igår. Ytterst liten visade det sig. Men jag tog mig en normalgod pirog, och Sam inhandlade sig en hamburgare. Ingenting annat köptes. Fullt av tjusiga gubbakepsar fanns det dock! De var vackra. Fast vad ska jag med en sån till? Nä.. Usch vilket ojämställt samhälle vi bor i. Det var bättre förr.
Då kunde man skörda potatis oavsett kön. Andra tider nu.

Men det var värst vad det ska blåsa!!! Nästan lite kallt ju. Tvinga mig inte ut i solen.. Då ser jag ju precis ingenting sen på skärmen. Inte för att det knappt behövs, för det enda jag tittar på är min spegelbild, tangenterna och på hur Sam frenetiskt byter blad i sin vetenskapsbok. Lustig karl det där, läsa om sånt en söndag.. Finner inga ord.

Just de! Vet ni vad jag gjorde efter markanden? Det kan ni inte gissa er fram till.
Jag badade för den tjugonde gången för i år! Yes! T J U G O !

Jag är en jäkel på att bada alltså. Badade i Vättern i September. Det gillar vi. Det gillar i alla fall jag.
Jag var den enda som badade, utöver alla små kwackkwack-ankor. Eller som Sam säger: "Det heter änder" Äh.. Whatever. Fågel som fågel.

Jag år för övrigt hela tre ägg igår. Kolesterolhalt på 678, kom hit och ta mig!
Idag förtärde jag dock bara två igen. Det rekommenderade intaget per dag. Anteckna gärna.


Jag såg "Let me in" igår förresten. Den amerikanska "Låt den rätte komma in."
Då jag har svårt för svenska filmer så såg jag den coolare istället. Tyckte jag. Vampyrfilm.. Jaha. Det har jag tröttnat på! Alldeles för mycket vampyrer överallt. Tröttsamt. Det räckte med en Twilightfilm, och sen får det vara nog.
Nu är det vampyrer i var och varannan film snart. Jag undrar när det kommer vampyrer i
barnprogrammen, i UR och på nyheterna. Bara en tidsfråga troligtvis. fast när det kommer till nyheterna, då ska jag sitta fastklistrad framför TV:n! Då ni! Då är det lite spännande helt plötsligt!
Lite liv i tillvaron. Himla mysigt.

"Åh vad fin du är när du ser lite butter ut" utbrister Sam. (Jag ser nog ful ut annars) "Jag älskar att du skriver med pekfingrarna. Det ser så gulligt ut, och du skriver så fort!"

Yes.. Där fick ni en inblick i min vardag med läraren. Nu vet ni hur jag både skriver, och hur jag ser ut i skrivande stund, tydligen. Man får väl tack och ta emot, eller nåt.
Nu gick lärarherren in.. Det blåser för väl mycket, och solen har gömt sig bakom ett moln.
Lucy gick visst in också.

Åh!!! Min katt är klok. Min katt är otrolig! Helt klart ärvt mycket från mor sin. (Jag).
Hon gick ju ut igen, helt fri från selen, ställer sig sedan och gapskriker! Blänger på mig och jamar.
"Kom in nu då!" skrek hon. Hon gick tillbaka in när jag och Zelda följde med in.. Underlig katt.
Nu är jag alltså inne igen. Eller igen och igen.. Jag har varit ute mest hela dagen idag ju! Skillnad ifrån er, ni har ju inte gjort annat än att läsa min blogg fram och tillbaka. Fast det gillar vi, i och för sig. Varsågod, bloggen är offentlig. Rena allemansrätten. Ni får t.om tälta här i bloggen om det ska vara nödvändigt. Sova här, äta här och gud vet vad. Men skit för fasen inte i bloggen!

Äh, för fasen. Jag får nog sluta skriva här snart. Det blir ju världens längsta inlägg.
Vore förvisso lite skojigt, tänk om man hamnar i Guiness rekordbok? Undrar hur långt man får ta och skriva då. Att skriva ihop tusen dagar vore fel. Ett enda ämne vore ju bra. Eller nåt. Annars kan man lätt fuska.
Då blir det ajaj.

Nej gott folk, vi sätter stopp här nu och firar med en låt som jag tycker om.
– Shakin Stevens - You drive me crazy



Jag badar idag.

1 kommentar:

sabina sa...

kwackkwack-ankor <3