söndag 2 januari 2011

Smakprov på min diktbikt!

Jag tror att jag borde bli diktare. Diktator också för den delen men jag får ta en sak i taget.
Vad tror ni, kan jag sälja mina dikter? De är ju så användbara! Jag hittade dom i min förrförra blogg. 
Alltid intressant att se vad man skrivit som bebis.


STUDENTDIKT
"Grattis kära nyblivna student, och kanske kommande konseljpresident?
Nu du har din stora dag, och då finns risken för ett nederlag.
Risken att bli arbetslös och det bör göra dig nervös.
Men istället står ni där och ler, som en annan cavalier.
Hoppas verkligen ni sökt ett jobb, annars är du för mig en snobb.

Stort grattis!"

FLYTTA-HEMIFRÅN-DIKT

"Kära far. mor och bror, jag har nog blivit för stor.
För stor att bo hemma, och det är dags för mig att leta efter en femma.
En etta är för liten, i tvåor - där bor skiten, treor är för pensionärer, och fyror är för bipolärer.
En femma passar mig perfekt, och den ger säkert mig respekt.
Golvet ska målas lila och toan ska jag sila. TV:n ska va 40tum och grannen ska va blind och stum.
Livet blir nog underbart, det är dags för en ny start.

GRAVIDDIKT (skrev den på mindre än 2 min!)
"Älskade maken, en gång såg du mig naken.
Samma dag ett ägg jag kläckte, och du snabbt mig betäckte.
Detta har givit resultat - i form av en liten krabat.
Ett liv i min mage - kanske vid namn Tage?
Grattis blivande far, vi har bara 9 månader av tvåsamhet kvar!"

KONDOMDIKT

"Liten kondom i skogen gick. Letade och fann en trevlig dick.
Dicken hette Sven och blev hans bästa vän.
Tillsammans de jobbade ofta, det fanns ingen tid att bara softa.
Tiden gick och Svens ägare inga barn fick.
Han heller aldrig smittad blev, förrän han i klaveret klev.
Ägaren glömde bort Svens gode vän, det är ju typiskt män..
Ägaren och sven blev sjuka, de kunde inte längre stå utan bara huka.
Deras tid rann ut, och dikten är slut.

Vila i frid lille Sven. När kondis dör ses ni i himmelen. "


Sen hittade jag små dikter jag skrivit mer på måfå.


"Mammas lilla gosegos, ska jag trampa på din nos?
Nej så elak är inte mamma, annars blir det jävlar anamma"

"Nu gör jag en  dikt , som ska hålla på lång sikt.
att dikten blir bra är givet, so take it or leave it.
snön smälter, och snögubben välter.
barnen gråter stora tårar, polisen kommer med sina bårar.
lastar in barnen i ambulansen. ty detta är sista chansen!
sista chansen att överleva, vi ska inte behöva bli som tomas dileva
han har ingen stil, nej hörrni iväg med er och köp ny fil!"

Sedan hade jag tydligen kollat på UR en dag och lyssnat på märkliga dikter och fått inspiration till dessa dikter: 


"Manöver någon?
Finns det någon som hör mig? Gurkan känns så oumbärligt hög.
Flaskans fyllning rinner över kanten och jag känner mig gråtmild. Alla ler, men ödet finns inte längre mer. Mandeln flyter i tårkanalen, och de modiga kvinnorna reser sig för att protestera.
Vem är jag? Hur kom fåglarna hem från vildmarken?
Jag ser de gigantiska körtlarna, men kanske drömmer jag. Allt är bara en dröm, och gräsanden svarar mig i detta nu. Salut.

"Simmerskans sista rop
Vattnet öser över himlavalvet. Vågen är grön. Grön av avund och min granne ser mig simma motsols.
Är allting bara vanlig mjölk? Forskare springer kapplöpning i poolen, och simmerskan försöker ta sig upp till ytan. Vart finns hon? Gröna bakterier samlas likt en grotta med fladdermöss och sparven försöker ta sig in. Simmerskan letar hål och glimtar från den yttre makten. Farväl, tjusiga mö. Simmerska, försvinn!"



Åååh! Vad vackert, inte sant? Himla rörande texter. Jag tror att jag ska ge ut en bok i år.
"Gwens diktbikt" ska den heta. Köp den redan nu! Endast 373 kr.