söndag 13 mars 2011

Barn utan fantasi


Jag såg en dokumentär för ett tag sedan om s.k "tweenies." Dvs barn mellan småbarnsåren och tonåren.
Jätteintressant dokumentär. Tänkvärd.

Dagens leksaker och all media förstör för barnen!
När jag var liten så kunde vi själva leka att Barbie var på smällen. Nu finns det en docka för detta. Kul kan man tycka, men då innebär detta att resterande Barbies som saknar en sådan mage, inte kan vara gravida. Fel slags docka. Fantasin räcker inte här längre. Nu finns fantasin färdig.

"Köp spindelmannendräkten och var din egen spindelman!" Ja.. Då kan man inte vara honom utan rätt klädsel. Man kan inte vara pirat utan ett svärd. Att leka med en pinne och använda fantasin räcker inte längre. Datorspel och tv-spel är också en superkul grej. Men där är en hel värld färdigfantiserad och redo att användas. Här kan man inte skapa sin egen värld.

Man slipper tänka och fantisera själv med dagens leksaker. Allting är redo att leka med redan.
Det stjälper mer än det hjälper. Stackars ungar som tappar förmågan att fantisera själva.

Det var bättre förr. Då lekte vi med "halvfabrikat."

Som tur är finns det lite spår av gamla hederliga leksaker kvar. 

4 kommentarer:

Anonym sa...

sick"

Sabina sa...

Du har en poäng. Sen är väl alla barn olika. Ida hon kan leka med vad som helst som inte är leksaker. Men jag tror att barn hade roligare förr

Anonym sa...

förstår inte, tycker att din blogg och du har bivlit så barnslig sen du gjorde slut med din man.... Du är 23 år.... Sen är du verkligen muslim längre, som du i bland går klädd, tror du mest var muslim och hade hidjab för din mans skull.

Simply Gwen sa...

anonym nr 2, barnslig? okej. Eller så vill jag ta lättare på saker och ting. Njuta mer av livet och passa på att fåna mig medan jag kan. Allting måste inte vara på blodigt allvar.
Jag är inte barnsligare i verkligheten, men jag har inte lust att ha en seriös blogg längre.
Men sen är det barnslig nivå på bloggen just nu då jag haft en speciell vecka för mig. Klart jag fånar mig då! Hög barnnivå. :)
Det kan jag hålla med dig om.

Vore helidiotiskt att göra en sådan sak för en annan person. Jag gjorde och gör vad jag själv tycker och vill, och har alltid gjort. Kommer fortsätta så förhoppningsvis.