fredag 10 december 2010

Lös min gåta och vinn en miljon

Tre handelsresande tog in på ett hotellrum. de betalade 10 kr var dvs 30 kr till hotellägaren. efter de hade åkt ville hotellägaren ge tillbaka 5 kr till dem eftersom de var så trevligt. då gav han sin springpojke 5 kr som han skulle ge tillbaka männen. men eftersom det är svårt att dela 5 kr på tre personer lade han 2 kr i egen ficka och gav sedan tillbaka 3 kr till handelsmännen. då hade handelsmännen betalat 9 kr var. dvs 27 kr. och så hade springpojken tagit 2 kr. det är 29 kr ihop. var är den 30:e kronan?


Lös gåtan mina läsare!! Jag kan det icke.
Fast ni får ingen miljon av mig, hör med nån som har sånt.


Ni får min slantbild så länge som hjälp!


Min teori - myntet slant!


Sabinas bild:

3 kommentarer:

Morwen sa...

Sånt får du ju inte skriva! Jag får härdsmälta i hjärnan och kan inte sluta tänka på det! Jag har bättre saker att slösa mina hjärnceller på. :D

sabina sa...

borde inte sam betala?

Simply Gwen sa...

hahaha, joho räkna nu morwen :D